Blog
Van Salt Lake City naar Cannonville
15-07-2013 22:49Vanmorgen heerlijk uitgeslapen tot 8.45 uur! Ontbeten op de kamer en daarna uitgecheckt. Auto in de parkeergarage laten staan en het mooie en vooral schone centrum in gelopen. De vele vrijwilligers deden het onderhoud van al het groen. We bezochten het Historic Temple Square waar o.a. de Mormonentempel staat en de Library of the Latterday Saints. Hier kun je o.a. je familienaam opzoeken op de vele compputers die er stonden. Wij kwamen erachter dat er in 1924 een Nicolaas van der Kruk met de boot aangekomen was op Ellis Island. Ook de naam Te Beest kwam vaak voor, woonachtig in Dinxperlo. Via City Creek Center (een schitterende shoppingmall) gingen we weer terug naar de auto. We reden eerst naar het State Capitol en toen langs the Olympic Oval (schaatshal van de Olympische Spelen van 2002) de stad uit. Het was inmiddels half 3 en de temperatuur zat op 106 gr F (37 gr C). Om 20 uur kwamen we aan op de KOA in Cannonville, vlak voorbij Bryce Canyon. Onderweg wat regenbuien gehad. Noodles, soep en worstjes in de cabin gegeten en van 21 tot 22 uur een drankje gedaan bij de familie Groen, die we deze avond voor het eerst ontmoetten.
Van Old Faithful naar Salt Lake City
14-07-2013 23:38Vanmorgen om 7 uur door de wekker gewekt. Auto grotendeels ingepakt en toen naar het ontbijtbuffet in Old Faithful Inn. Een prachtig houten gebouw waarvan de eetzaal uitzicht heeft op de geyser. Na het uitchecken konden we om bij half 10 onze laatste Old Faithful eruptie zien. Toen op weg naar de zuidelijke uitgang van het park, waar Yellowstone overgaat in Grand Teton National Park. Ook hier zagen we onderweg bizons en pronghorns. Via een schitterende route langs de besneeuwde toppen en het kraakheldere water van Snake River, kwamen we om 12 uur aan in Jackson. Een supergezellig westernstadje! Op de 4 hoeken van Town Square stonden bogen gemaakt van geweien. Even een rondje gelopen en een echte ouderwetse (sepia) foto in western kleding laten maken. Hilarisch! Na een snelle lunch bij de drive in van de Mac (oeps, we hadden ons nog zo voorgenomen NIET naar een Mac te gaan deze vakantie...) reden we rond half 3 Jackson uit. De weg naar Salt Lake City was eentonig en saai. Af en toe een klein dorpje, een ranch met paarden en dat was het. De weg reed van Wyoming, naar Idaho, toen weer Wyoming, Idaho, Utah, Wyoming en tenslotte weer Utah in. Kijk, zo wordt ons lijstje met bezochte staten lekker lang ;-) Om half 8 kwamen we in hartje Salt Lake City aan bij ons hotel (bedankt Amerikaanse TomTom!). Onze kamer lag op de 11e verdieping en had dus een mooi uitzicht over de zuidkant van de stad. Vanaf de gang keek je zo op Temple Square, waar de mooie Mormonen kerk staat. Boodschappen gedaan en op de kamer worstjes, soep en een yoghurtje gegeten. Heerlijk trouwens, free wifi!
Van Mammoth naar Old Faithful
13-07-2013 22:23Om 8 uur opgestaan en alles ingepakt. Ontbijtje gehaald en buiten op een picknickbank zitten eten. Om half 10 vertrokken richting het oosten. We bezochten eerst een Petrified Tree: een boom die, doordat hij onder as, lava, zand en water bedolven werd, niet kon gaan rotten, maar versteende. Op de parkeerplaats scharrelde een Pika rond. Hij legde telkens zijn buikje op het warme asfalt. Onderweg naar de Lamar Valley zagen we onze eerste pronghorns en weer een aantal kuddes bizons. Op een parkeerplaats stonden een aantal mensen te wijzen naar de overkant van Lamar River: daar zat een osprey nest met jongen! Verder de Valley in liepen er nog meer bizons. Tussen de middag kwamen we aan in de Grand Canyon of the Yellowstone, waar we eerst naar de Lower Falls gingen kijken. Via een steil voetpad met aardig wat scherpe bochten, stonden we vlakbij het begin van de waterval. Toen in een supermarkt wat boodschappen gedaan en geluncht bij de Upper Falls. Onderweg naar Old Faithfull reden de auto's ook ineens erg langzaam: er liepen 2 bull elk te grazen! Wat imposant, die grote geweien! Om 17 uur checkten we in bij Old Faithful Lodge cabins. We hadden een eenvoudige blokhut met wastafel, mét uitzicht op de beroemde geyser! Auto uitgeladen en om kwart voor 6 gaan zitten op de bankjes voor de geyser. Om 18.04 (+ of - 10 minuten) zou Old Faithful weer gaan spuiten! En ja hoor... wat speciaal om dit te kunnen zien. Gedurende 2 minuten spoot het water de lucht in. Tijdens het eten nog een eruptie kunnen zien. We hadden ons blog al zo lang niet bij kunnen werken, dat we toch maar een uurtje internet kochten in de Snowlodge. Om 11 uur lagen we op bed. Wie 's nachts naar het toilet moest, moest naar buiten, naar een gebouwtje en kon onderweg genieten van een sterrenhemel zo vol met sterren dat je wel moest blijven staan kijken!
Yellowstone
12-07-2013 22:30Na het ontbijt, om 10.15 uur vertrokken voor de linkerkant van Yellowstone. Eerst naar Lower en Upper Terrace: kalksteenterrassen. Hier zagen we onze eerste elk! Toen het Norris Geyser Basin bezocht. Eerst de route over Porcelain Basin gelopen, daarna naar Steamboat Geyser. Hier kregen we een zeer interessante uitleg van een ranger over hoe geysers werken. Rond een uur of 3 reden we de Firehole Canyon Drive. Een uurtje later bezochten we (om de beurt want Kirsten lag in de auto te slapen) Fountain Paint Pot: een massa modder die "blubte", erg grappig om te zien. Vervolgens naar Grand Prismatic Spring: de grootste warmwater bron van het park met de prachtigste kleuren. Tenslotte via de Firehole Lake Drive weer terug naar het noorden gereden. 's Avonds gegeten in Gardiner (Montana). Bij terugkomst bij het hotel stonden er 3 elk op het pleintje voor het hotel te grazen...
Van Cody naar Mammoth Hot Springs
11-07-2013 22:44Rustig aan gedaan. Robert en Kirsten hebben zelfs nog even gezwommen. Genoten van een echt Amerikaans ontbijt aan de overkant van de weg bij "Our Place". Toen van 11 tot 14 uur het Buffalo Bill Historical Center bezocht. Dit bestaat uit 5 musea, oa. een natuurhistorisch museum, een museum over Buffalo Bill, Indianen, Kunst en wapens. Zeer interessant allemaal! Na een bezoek aan de Wallmart vertrokken we om 15 uur richting de East Entrance van Yellowstone waar we een uurtje later inreden. Via de Hayden Valley naar het noorden gereden. Binnen een half uur stonden we al oog in oog met een... bizon! Wat een beesten zijn dat! Mud Volcano bezocht, waar Robert en Jesper nog dichterbij een bizon kwamen tijdens hun route. Door Pelican Valley gereden, waar, hoe kan het ook anders, zo'n 8 pelikanen over ons heen vlogen. Onderweg nog meer kuddes bizons gezien! Om 20.15 uur ingecheckt in het hotel en een half uurtje later zaten we aan een heerlijk diner. Om een uur of 11 lag iedereen op één oor. Helaas werd er ergens flink gewassen in het hotel, want we hoorden de machines tot diep in de nacht draaien... :-(
Van Hill City naar Cody
10-07-2013 22:48Vroeg opgestaan want we hebben een lange rit voor de boeg. Via een mooie route door de Blackhills (Deadwood) kwamen we op de I-90 uit. Devil's Tower bezocht. Het verhaal gaat dat deze rots als volgt is ontstaan: 7 indianenkinderen waren een eindje van hun kamp af aan het spelen toen ze ineens achterna gezeten werden door een beer. Ze deden een aantal schietgebedjes of iemand hen kon redden. Plotseling rees de rots waar ze op dat moment op stonden omhoog en kon de beer hen niet pakken. Deze probeerde natuurlijk naar boven te klimmen, maar dat mislukte. De groeven van zijn klauwen staan nog in de rots. Na een kofferbaklunch (die tonijn sandwiches gaan er nog steeds in ;-)) weer vertrokken. Eenmaal op de interstate reden we door een zeer saai en eentonig landschap. Bij Buffalo gingen we de snelweg af, en kwamen toen terecht in een heel mooi gebied: Bighorn Montains. Het laatste stuk voor Cody was helaas ook erg saai, dor en droog. Hoogste temperatuur onderweg: 100 gr F = 35 gr C. Rond een uur of 7 ingecheckt bij het Big Bear Motel in Cody. Koffers uitgeladen en lopend naar de Rodeo! Traditiegetrouw begon men met het volkslied en een gebed. Daarna kon het spektakel beginnen. Erg leuk om te zien: zo lang mogelijk op een bokkend paard of bokkende stier blijven zitten, kalfje vangen met een lasso, barrelrace, enz. Tussendoor gekrulde friet en barbeque nachos gegeten. Om 10 uur was het afgelopen en liepen we weer terug naar het motel.
Zwembad en "Western Exclusive"
09-07-2013 22:24Vanmorgen lekker rustig aan gedaan en buiten ontbeten. Toen van half 11 tot half 3 naar Rushmore Waterslide in Rapid City. De kids hadden het geweldig naar hun zin met al die glijbanen! We moesten om 3 uur weer op de ranch zijn voor de "Western Exclusive": eerst een 3 kwartier durende paardrijtocht door de bossen achter de ranch. Kirsten reed op Scout, Nellie op Ralph, Jesper op Toby en tenslotte Robert op Appie. Om een uur of 5 stonden we weer met beide benen op de grond. Voor de grote hal waar de Chuckwagon Dinner Show plaatsvond, was eerst nog een shout-out: de koekjesdief werd gepakt door de sherrif. Ook was er een woodcarver: deze 84-jarige meneer maakte de mooiste houtsnijwerkjes. Onder het genot van gezellige cowboy muziek aten we ons cowboy dinner: beef of chicken, gepofte aardappel, bonen, appelmoes, een broodje en een stukje kaneelcake. Tenslotte woonden we een zeer mooi en spectaculair optreden van Brulée bij, in de buitenlucht. 3 van de 5 leden van deze muziekgroep horen bij de Sioux, en daar de Brulée afsplitsing van. Om 9 uur was het afgelopen en kon je met de leden van de groep en de dansers op de foto. Toen terug naar de cabin en alvast een deel ingepakt.
Badlands en Ellsworth
08-07-2013 22:10De jetlag zit er nog goed in: weer om 6 uur wakker... Na het ontbijt vertrokken naar de Badlands. Via Interstate 90 kwamen we bij exit 131 waar we bij Prairiedog ranch bezochten. Hier lopen ze los en kun je heel dichtbij ze komen! Toen naar de ingang van de Badlands. Al op de eerste parkeerplaats Big Badlands Overlook keken we onze ogen uit: wat mooi en indrukwekkend! Vanuit de kofferbak tonijnsandwiches gemaakt. Na de lunch verder gereden naar Fossil Exhibit trail. Daar kregen we een uitleg van alle fossielen die in de Badlands gevonden zijn en nog steeds gevonden worden. Tenslotte naar Yellow Mounds Overlook. Toen naar Ellsworth Airforce Base, een groot openluchtmuseum vol vliegtuigen. Terug op de ranch zijn de kids nog een uurtje het zwembad in geweest en hebben we daarna een soepje, salade en de restjes pizza van gisteren gegeten. Na het eten eindelijk internet, joepie! Meteen maar alles bijgewerkt op de site.
Blackhills
07-07-2013 22:16Ook vanochtend was Kirsten al voor 6 uur wakker... Vandaag naar Hill City voor een bezoek aan het Blackhills Institute voor T-Rex "Stan" en andere dino's. Op weg daarnaartoe kwamen we langs een klein huisje met de grootste berenverzameling ter wereld! Na de lunch zijn we naar Keystone gereden voor een bezoek aan de Big Thunder Gold Mine. David was de gids die ons gedurende een 45 min. durende tour de mijn mee in nam. Na een uitleg over hoe je moest goudpannen, was het de beurt aan de kids om het te proberen. Resultaat: Jesper 8 en Kirsten 5 ministukjes goud! Toen de auto in naar Crazy Horse. Tenslotte naar Custer State Park. Begonnen met een pizza in de auto. Omdat die nog erg heet was, zijn we alvast de Needles Highway op gereden. Bij Needles Eye de pizza's gegeten. Na een schitterende route deden we de Wildlife Loop. We zagen helaas alleen herten en niet de buffalo's. Het begon al schemerig te worden toen we een kudde paarden in de verte zagen. Even later ook waarschijnlijk toch wat buffalo's, maar die waren erg ver weg. Het was inmiddels donker, dus we besloten niet meer de Iron Mountain Road te doen, maar rechtstreeks terug te gaan naar de ranch.
Van Rapid City naar Hill City
06-07-2013 21:04Na een redelijke nacht zijn we om 8 uur opgestaan en gaan ontbijten. De kids zijn nog even gaan zwemmen, terwijl Nellie de koffers en tassen heeft ingepakt. Om 11 uur vertrokken naar Bear Country. Daar met de auto door het park gereden en o.a. Rocky Mountain goats, arctic wolves en natuurlijk beren gezien. Aan het eind van de rit was Babyland. Daar eerst geluncht en toen langs de 4 welpjes gelopen. Vervolgens naar Mount Rushmore gereden. Best indrukwekkend om eindelijk zo dichtbij "de koppen" te staan. Tussen de buien door aardig wat foto's geschoten! Rond half 6 vertrokken naar de High Country Guest Ranch, even buiten Hill City. Ingecheckt en de bagage onze cabin in gebracht. 's Avonds gegeten bij Mangy Moose Saloon aan de Main St in Hill City. Schitterend om te kijken naar alles wat voorbij rijdt: Harley's, pick-up trucks met de grootste caravans erachter. En nog lekker gegeten ook!